Susuz Yaz – Sevmek Zamanı

Susuz Yaz

Türk sinemasının çekildiği dönemde değeri bilinmeyen eserlerinden Susuz Yaz, Kültür Bakanlığı tarafından yürütülen araştırma kapsamında “100 Yılın En İyi 100 Türk Filmi” listesinde birinci sıraya oturdu.

1964 yılında Türkiye’de sansüre uğrayıp araba bagajında yurtdışına kaçırılan ve Berlin Film Festivali’nde Altın Ayı ödülüne layık görülen Susuz Yaz, yönetmeni Metin Erksan’ın sinema dehasını  kanıtlar nitelikte bir başyapıt. Gerek senaryosu gerekse sinematografisi ile zamanının ötesinde olan film, içerdiği alt metin ve metaforlarla çok çeşitli okumalara açık bir sistem eleştirisi. Mülkiyet hakkını küçük ölçekte irdeleyen film; derdini tarım toplumu üzerinden anlatmayı tercih ediyor. Bu sayede oldukça yalın bir anlatıma kavuşan film, Erol Taş’ın göz dolduran oyunculuğu ile zirveye taşıyor kendini.

Türk sinemasının tüm önemli filmlerine hakim olmadığım için listede bu filmin ilk sırada olmayı hak edip etmediği konusunda bir yorum yapamıyorum. Ancak bence en iyi on film arasında olmayı kesinlikle hak ediyor.


Sevmek Zamanı

İlk onda olmayıp olması gerektiğine inandığım ancak listede 66. sırada kalan “Sevmek Zamanı” yine Metin Erksan’ın elinden çıkma bir başyapıt. Susuz Yaz’dan yalnızca bir sene sonra çekilen Sevmek Zamanı, çok daha ustaca çekilmiş bir film olmasına rağmen zamanının ötesinde olması ve çekildiği döneme göre oldukça yenilikçi kalan sinema dili ile maalesef dağıtıma çıkamamış ve maalesef yine değeri bilinmemiş bir eser.

Genel bakışta popüler kültüre kurban gittiğini gördüğümüz “100 Yılın En İyi 100 Türk Filmi” listesi, en azından birinci seçilen film ile Türk sinemasından ümidi kesmememiz gerektiğini kanıtlar nitelikte.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir