Eşkıya – Yılanların Öcü

Eşkıya

Yavuz Turgul ve Şener Şen ortaklığının belki de en başarılı yapıtlarından biri Eşkıya, Kültür Bakanlığı’nın anketiyle seçilen Türk sinemasının en iyi yüz filmi listesinde kendisine dördüncü sırada yer buldu. Eşkıya’nın bu ankette aldığı sıralama, sinema seyircisinin filmi ne kadar içselleştirdiğinin bir göstergesi.

Yavuz Turgul’un filmografisinde, halk tarafından en çok benimsenen ve beğenilen filmin Eşkıya olduğunu söylemek yanlış olmaz. Eşkıya, Turgul’un en iyi filmi midir? Bence yanıt hayır. Yine de seyirciyi en iyi noktadan yakalayan ve içine işleyen film demek doğru olacaktır. Hatırlıyorum da, hiç sinemaya gitmemiş kuzenim bile Eşkıya’ya tam dört kere gitmiş, kendi gittiği yetmiyor gibi yetmiş yaşındaki dedesini de götürmüştü.

Eşkıya, Türk sinemasının gişe beklentilerini alt üst eden, yeni bir seviye belirleyen film olarak da alkışı hakediyor. İkinci sınıf Hollywood filmlerinin kapalı gişe oynadığı, Türk filmlerinin yüzüne bakılmadığı dönemlerde vizyona girmiş ve büyük bir gişe başarısı yakalamış Eşkıya, yapımcıların Türk filmlerine, Türk yönetmenlerine de bakış açısını değiştirmişti.

Gerek hikayesi, gerek usta oyuncularıyla tam notu hakeden film, müzikleriyle de uzun zaman gündemde kaldı. Filmin müziklerini yapan Erkan Oğur, o kadar harika bir iş çıkardı ki ortaya, sonrasında yaptığı her iş Eşkıya’nın müzikleriyle kıyaslandı.

Şener Şen’in muazzam oyunculuğu ve Şen’e eşlik eden Uğur Yücel, Özkan Uğur ve Kamran Usluer’in muazzam performanslarının yanında Yavuz Turgul’un harika bir hikayeyi yine harika bir şekilde anlattığı film Eşkıya, yapılan her ”En iyi film” anketinde hakettiği yeri bulacaktır.


Yılanların Öcü

Metin Erksan’ın 1962 tarihinde çektiği ve kanımca Türk sinemasının gelmiş geçmiş en iyi filmi olan Yılanların Öcü, nasıl olduysa ilk onda kendine yer bulamamış. Yine Metin Erksan’ın, Susuz Yaz’ının bir numara olduğu listede, bu başyapıt kendine yer bulmalıydı.

Fakir Baykurt’un aynı adlı romanından perdeye uyarlanan film, sinemamızın toplumsal gerçekçi ilk filmlerinden biri olma özelliği taşıyor. Metin Erksan’ın harika anlatımı, Fikret Hakan, Nurhan Nur, Erol Taş ve Aliye Rona gibi oyuncuların performanslarıyla göz dolduran bir başyapıt Yılanların Öcü.

Hem toplumsal gerçekçi anlatımı, hem de karakterlerin griliği belki de seyircimizin alışık olduğu şeyler değildi. Döneminde kötü adamın tamamen kötü, iyi adamın ise melek olarak yansıtıldığı perdelere hediye ettiği gri karakterleri Kara Bayram’la, Hatçe’yle, Irazca’yla, muhtarla her daim hatırlanacak, ayakta alkışlanacak; hem Metin Erksan, hem de Yılanların Öcü.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir